Vår historie, fra 1957 til 1969.

Publisert mars 27, 2019

Giacomo Cimberio, 1957.

 

Selskapet Cimberio baserer sin virksomhet på prinsipper og verdier som er uttrykket for et langvarig merkenavn synonymt med kvalitet, innovasjon og åpenhet for endring. Viljen til å fornye og innovere, evnen til å møte kundenes behov på beste måte, oppmerksomhet på muligheter som tilbys av markedet og til nye henvendelser:  Alt dette har alltid vært i fokus for oppmerksomhet og engasjement hos Cimberio Company.

La oss gå gjennom de 62 årene for å lære historien om Cav.Uff.Giacomo Cimberio S.p.A.

 

 

 

Første prisliste, 1957.

1957

Giacomo Cimberio (23), grunnla selskapet «F.lli Fortis – Cimberio og Gioria» (1927-1956) sammen med tre venner som jobbet ved en av de første ventilfabrikkene i området. Giacomo var salgs- og støperisjef. Etter 30 år med partnerskap så og forsto Giacomo den økonomiske oppgangstiden som var i ferd med å overvelde Italia. Landet var i ferd med å reise seg etter krigens ødeleggelser, og Giacomo realiserte sitt livs mål: Sitt eget selskap.

 

7. januar startet Giacomo Cimberio firmaet «Cav. Giacomo Cimberio» og produksjonen begynte med bare en håndfull arbeidere og noen tradisjonelle maskiner, men fast bestemte på å lykkes. Takket være 30 års erfaring som selger forsto Giacomo at produksjonen av anonyme ventiler – som alle italienske produsenter og delvis europeiske gjorde det – var ulogisk, for produktene hadde da ikke et varemerke og ingen verdi. Derfor bestemte han seg for å sette «Cim»-merket på sine produkter, etter å ha registrert varemerket. Fra starten ble ventilene med «Cim»-merket anerkjent som et kvalitetsprodukt, et symbol på innovasjon og åpenhet for endring, noe som la grunnlaget for suksessen til selskapet Cimberio.

 

 

 

 

 

Renzo Cimberio, 1958.

10. november 1958
Giacomos sønn Renzo begynte å jobbe i selskapet: Først hadde han praksis i ett år i de ulike avdelingene i selskapet, så assisterte han faren Giacomo som leder av selskapet med oppfølging av eksportsalg.

Januar 1960
Arbeidsstokken økte til over 50 ansatte. Produksjonskapasiteten til Cimberios støperi for bronse ble etterhvert ute av stand til å imøtekomme forespørselen, til tross for alle iverksatte forbedringer.

 

 

September 1960

Produksjonslokale, 1960.


Leting etter messing-smelteverk for sluseventiler startet samtidig med relevante tester for å erstatte bronsestøpingen. Cimberio fikk en utmerket forståelse med den valgte leverandøren, og de jobbet sammen for å oppnå en holdbar kvalitetsstøp, ettersom en konkurrent hadde gjort negative erfaringer. Med et utmerket støpt materiale for sluseventilhus kunne forespørselen møtes, og den økte snart siden produktet nå var trygt og av utmerket kvalitet.

 

 

 

 

 

 

Maskiner tas i bruk, 1961.

1961
Nye henvendelser forårsaket en ny utfordring, da produksjonskapasiteten igjen ikke var stor nok til å møte etterspørselen. Dette ble løst ved kjøp og bruk av overføringsmaskiner, som nylig hadde kommet på markedet, og Cimberio var blant de første som tok disse i bruk. Den nye teknologien til «Gnutti» overføringsmaskiner tillot Cimberio å bearbeide sluseventilkroppen til hver detalj på 8 sekunder. Dette erstattet på kort tid den manuelle bearbeidingsprosessen til dreiebenk og raske «Bresciane» -maskiner.

27. desember 1963
Giacomo Cimberio ble tildelt utmerkelsen «OFFICER» av Italias president Hr. Segni. Tidligere ble han den 2. juni 1954 tildelt utmerkelsen «KNIGHT» av president Mr. Einaudi, for spesiell fortjeneste i tjenester for industrien. Disse utmerkelsene belønnet Giacomo Cimberios entreprenørskap, for et betydelig bidrag til arbeidsplasser i nærområdet, noe som reduserte arbeidsemigrasjonen. Cimberios åpenhet for eksport ga også et verdifullt bidrag
til den italienske handelsbalansen.

 

 

 

 

Messestand, ISH Frankfurt, 1965.

Mars 1965
De første eksportkontaktene bekreftet at «Cim» -produktene var av god kvalitet og med konkurransedyktige priser sammenlignet med ventilprodusentene i Frankrike og Tyskland. Produksjonskapasiteten økte takket være de store investeringene som ble gjort – og fortsatt gjøres – i maskineri med ny teknologi, og dette gjorde at Cimberio kunne levere produkter av høy kvalitet. Dette året bestemte selskapet seg – med skrekkblandet fryd – for å delta på Frankfurt-utstillingen. Motet til å eksponere sine produkter i den viktigste europeiske utstillingen ble godt mottatt og var svært vellykket. Resultatet overgikk Cimberios høye forventninger og markerte begynnelsen på eksporten til det europeiske markedet.

 

 

 

 

Ny teknologi.

1966
Cimberios fabrikkarealer var igjen blitt for små, og de bestemte seg for å bygge en ny bygning på 3.000 m2 , samt endre produksjonsprosessen. I den opprinnelige bygningen kontorer, pakking/transport og støperi beholdt. I den nye bygningen ble montering, emballasjeproduksjon, freseavdeling og varemottak plassert. De to bygningene ble delt av Torchio-gaten i landsbyen San Maurizio d’Opaglio. For å organisere levering av ferdigprodukt fra montasje- og emballasjeavdelingene, bygde Cimberio en tunnel under Torchio-gaten med et vakuumtransportsystem for ferdige produkter.

 

 

 

CIM 160

April 1967
Med de gode resultatene fra Frankfurt-utstillingen i 1965, anså Cimberio det viktig å delta på den neste utgaven i 1967. Cimberio-navnet, «Cim» -produkter og seriøsiteten i selskapet ble nå verdsatt over hele Europa. Cimberio ble spurt av en kjent tysk distributør om å designe et produkt som kunne erstatte den tradisjonelle gjengede koblingen for tilkobling til pumpe og sirkulasjonsenheter i vann- og varmesystemer. Cimberio designet, planla og produserte for denne kunden en ny type sluseventil for pumpetilkobling, som koblet rørene til manifoldene direkte, gjennom pumpens mutter, med eliminering av gjenget skjøt. Dette systemet skapte stor etterspørsel, for det sparte tid ved installasjon, hadde en konkurransedyktig pris og det var lett å erstatte pumpen eller sirkulatoren: man trengte bare å løsne forbindelsesmutteren.

 

 

CIM 95 og 95A

1968
I Sør-Italia og i ørkenområdene rundt Middelhavet blomstret landbruket med påfølgende vanningsbehov. Etterspørselen for filtrering med bunnventilen Cim 95 og Cim 95A økte. Cimberio fikk utfordringer med å møte etterspørselen, for arbeidsprosessen for det vertikale kuttet i filtreringsfoten, som trengs for gjennomstrømmingen, var lang og dyr. «Nødvendighet er oppfinnelsens mor» og da designet og patenterte Cimberio en filterfot med horisontale kutt, laget direkte under støpeprosessen. Denne innovasjonen gjorde det mulig å tredoble produksjonen – med kostnadsbesparelse.

 

 

 

 

Fresemaskin med egendesignet matesystem.

1969
Sluseventilene i størrelser fra 1/2″ opptil 2″ ble alle maskinert av overføringsmaskiner, og Cimberios produksjon for disse størrelsene var nå 20.000 stk. daglig. Hver overføringsmaskin hadde en operatør som lastet og losset sluseventilhuset direkte i klemmene på rotasjonsbordet. Cimberios teknikere designet og laget matere som lastet og losset sluseventilene automatisk. For å få konstant lasting utformet Cimberio små kanaler hvor sluseventilhuset kunne rulle gjennom til lasteren. Alle overføringsmaskiner var utstyrt med kanaler og lastere, med fordelen av å ha en operatør på to maskiner.  Denne nye produksjonsteknologien forbedret arbeidsforholdene og produktiviteten med kostnadsbesparelser. Arbeidstid for et sluseventilhus ble redusert til 3 sekunder.

Historien fortsetter i slutten av mai – følg med her!

 

Produktkatalog, 1963.

 

 

 

 

 

Sluseventiler, 1969.