Stolthet og bevisstgjøring i Italia

Publisert september 20, 2015

21.09.15: Det var spennende dager da Cimberio fikk være vertskap for et 50-talls deltakere på Rørentreprenørenes faglærer- og utdanningskonferanse i Berzonno og San Maurizio d’Opaglio i Nord-Italia 18.-20.september.

Det er her vi har våre fabrikker som vi med stolthet kunne vise fram til den største besøksgruppa som noensinne har vært ved våre to fabrikker. Våre gjester ble imponert over det vi fikk vist fram. Lyse, trivelige og rene lokaler. Verdens mest moderne utstyr, innovative medarbeidere, og en bedrift som produserer 100.000 ventiler hver dag.

Inne på styrerommet til familiebedriften Cimberio satt faglærere fra videre gående skoler, fagskoler og medarbeidere fra en rekke opplæringskontorer for rørleggerfaget. De kom fra hele Norge og ble møtt med en utfordring om å være bevisst på sitt fag.

Når en rørlegger tar en tusenlapp i timen forventer kunden at jobben blir utført på et fagmessig høyt nivå. Jeg har lenge vært opptatt av å bevisstgjøre både faglærere og rørleggere om viktigheten av å velge produkter som er tilpasset de ulike arbeidsoppdrag en rørlegger skal utføre.
Min påstand er at bevisstheten er svært lav i rørleggeryrket. Etter mange år i bransjen mener jeg mange rørleggere har samme forhold til dokumentasjon som de har til en monteringsanvisning fra Ikea. I beste fall tar vi en rask titt etter at monteringen er gjennomført.

Rørleggere bruker lengre tid på å bestemme seg hvor hvilket kaffemerke som skal kjøpes inn hos den lokale kjøpmannen enn vedkommende bruker på å bestemme seg hvor hvilke produkter som skal benyttes for å bygge opp et sanitæranlegg som skal fungere i 40 år.

Vårt fag er blitt komplisert. Faglærerne må formidle ansvar om å være bevisst på at det er rørleggeren som sitter igjen med ansvaret når oppgjørets time kommer.  Det er rørleggerens ansvar å ha den nødvendige kompetansen om det gjelder montering av et overskap på badet, et enkelt sanitæranlegg, et komplisert høytrykksdampanlegg eller gassanlegg. Det nytter ikke å skylde verken på produsenten, leverandøren eller grossisten.

Med denne samlingen håper vi at våre gjester har fått et innblikk i hva som ligger bak våre produkter. Her fikk de med egne øyne se hvordan vi produserer alt fra en enkel kuleventil til den mest komplekse tilbakeslagsventil. De fikk også grunnopplæring i vannbehandling. For mange et ukjent farvann.

Vi ønsket å bruke konferansen til å understreke innholdet i begrepene bevissthet og kvalitet. Vi våger å påstå at våre produkter er de beste på markedet, og vi har bokstavelig talt all verdens godkjenninger på vårt sortiment. Vi er første, og fortsatt eneste, produksjonsbedrift som har oppnådd total ISO-sertifisering innen produksjon, miljø, ledelse og alt som må være på plass for å få den komplette pakka med ISO-sertifikater, som heter PAS 99.

Vår jobb er å spre et budskap om hva kvalitet og bevissthet i bransjen. Det er alt for mange som ikke har noe forhold til produktene de benytter. Dette handler ikke bare om oss, men om alle seriøse leverandører og produkter som er en del av vår bransje. En rørlegger plikter å spørre seg om hvor varene kommer fra, under hvilke forhold de er produsert og hvilket bruksområdet produktet er beregnet for. Det er for mange produkter i markedet som har en diffus opprinnelse. Det er eksempelvis mange produkter som ikke har noen form for merking

For oss var denne konferansen en glimrende anledning til å vise representanter fra hele landet hva vi i Cimberio kan og hva vi ønsker å stå for.

Vi kan ikke måle gjennomslagskraften på budskapet, men det jeg ønsket å oppnå var at budskapet skal nå ut til neste generasjon fagmedarbeidere. Så langt har tilbakemeldingene vært udelt positive.
Det lover godt for kommende generasjoner. Vi må ha faglærere som er i stand til å tilegne seg oppdatert kunnskap. Det er viktig for oss i Cimberio, for Rørentreprenørene Norge, for faglærerne, opplæringskontorene, og til slutt for studentene som ønsker å bli gode rørleggere.

At lærerne i tillegg også fikk god tid til å pleie eget vennskap ispedd mange herlige smaker av Italia var også en viktig del av pakka.  Det tror jeg de satte stor pris på. Kultur og tradisjon er en ballast som er lett å bære for den som ønsker å fylle sekken med godt innhold.