Hylleplass og mangfold

Publisert april 27, 2015

«Nå kjøper Grohe seg plass i Varme & Bad for å realisere sin visjon om å bli blant de to største i Norge, koste hva det koste må.» Sitatet er hentet fra en artikkel i VVS aktuelt.

For første gang ble ordene «kjøpe seg plass» benyttet i all offentlighet i vårt fagblad. Vi har jo visst om det i mange år, men nå er det ikke lenger en intern hemmelighet, og takk for det! Jeg har ingen ønske om å «henge ut» verken Grohe eller Varme & Bad.

Det som provoserer meg
er at vår egen bransje følger i fotsporene til de få og store matvarekjedene som tilbyr oss nøyaktig de samme varene, kun med en liten prisforskjell. Det eksisterer ikke lenger noe mangfold. Produsenter som kan tilby oss det lille ekstra klarer ikke å overleve fordi de ikke trekker «vinnerloddet» og ikke har en pengesekk som er stor nok til å kjøpe seg inn.
Dermed mister forbrukerne sin handlefrihet blant en rekke gode og spennende produkter som altså ikke får hylleplass. Nå ser vi mer og mer tydelig at dette gjør seg gjeldende også i vår bransje.
Skal vi virkelig betale for å komme inn? Er det de store aktørene som skal bestemme hva vi skal benytte i hjemmene våre?

Vi hadde 18-20 grossister
i forrige generasjon. I dag er det bare tre store som deler det norske markedet. Jeg syns ikke dette er en positiv utvikling.
Jeg vil ikke ha de samme tilstander i VVS-bransjen som vi har i matvarebransjen. Vi trenger mangfoldet og vi trenger all den kreativitet og innovasjon som finnes der ute. Vi kan ikke la noen få aktører ta over hele markedet. Jeg ønsker som forbruker selv å bestemme hva jeg har lyst på, og ikke bli påtvunget et innsnevret marked fra kapitalkreftene.

De store aktørene,
som betaler for hylleplass i supermarkeder eller i våre VVS-kjeder, må også kjempe mot sine forretningspartnere på egne merkevarer. Det kan vel ikke kalles konkurranse?  Jeg har ikke sans for at grossistene kjører egne merkevarer der vi ikke får vite noe om produktets opprinnelse. Jeg vil gjerne vite hvem som har produsert varene, og hvilke forhold de er produsert under. I beste fall får vi kun et proforma datablad som forteller oss hva produktet tåler og hva det skal anvendes til.

Jeg ønsker ikke å angripe
produsenter, importører, grossister, kjeder eller detaljhandlere. Men jeg irriterer meg over at forbrukerne sitter igjen med prislappen for at noen må betale seg inn i butikkene og hos rørleggerne.
Den «gode gamle» bonusordningen som gikk til grossisten, for at de igjen skulle fordele disse midlene videre til sine kunder, holder ikke lenger.  Nå kreves det enda mer, og jeg føler at nå er nok nok.

Jeg ønsker mangfold,
og jeg ønsker at produktene i seg selv er så gode at de oppnår et godt salg. Godt salg og god omsetning skal komme som en følge av produktets egenart og kvalitet. Det er noe annet enn kjøp av hylleplass og profilering.
Men det er mulig jeg er gammeldags og selv en dag får valget, – vinn eller forsvinn. Betaler jeg et par tusenlapper for ekstra profilering vil våre konkurrenter øke prisen, og jeg kommer tilbake med nok et påslag. En pyramide som ender med at alle betaler mer, og sluttprisen på kassalappen øker og øker.

Da blir sluttresultatet at vi er mange som betaler alt for mye, og det er noen få kremmere som har sikret seg den store fangsten. Er du der som våger å være enig og som tør å si fra?